• Misyar Marriage

    is carried out via the normal contractual procedure, with the specificity that the husband and wife give up several rights by their own free will...

  • Taraveeh a Biad'ah

    Nawafil prayers are not allowed with Jama'at except salatul-istisqa' (the salat for praying to Allah to send rain)..

  • Umar attacks Fatima (s.)

    Umar ordered Qunfuz to bring a whip and strike Janabe Zahra (s.a.) with it.

  • The lineage of Umar

    And we summarize the lineage of Omar Bin Al Khattab as follows:

  • Before accepting Islam

    Umar who had not accepted Islam by that time would beat her mercilessly until he was tired. He would then say

Monday, July 9, 2012

Is it true that Umar, Abu Bakr, Uthman and others were involved in the unsuccessful assassination plot of the Prophet (PBUH & HF)?

This story that some of the companions had planned the assassination of the Prophet (PBUH&HF) is accepted by both Shias and Sunnis, as the Holy Quran says: 

يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ ما قالُوا وَ لَقَدْ قالُوا كَلِمَةَ الْكُفْرِ وَ كَفَرُوا بَعْدَ إِسْلامِهِمْ وَ هَمُّوا بِما لَمْ يَنالُوا وَ ما نَقَمُوا إِلاَّ أَنْ
أَغْناهُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ مِنْ فَضْلِهِ فَإِنْ يَتُوبُوا يَكُ خَيْراً لَهُمْ وَ إِنْ يَتَوَ لَّوْا يُعَ ذبْهُمُ اللَّهُ عَذاباً أَليماً فِي الدُّنْيا وَ
 . الْخِرَةِ وَ ما لَهُمْ فِي الَْرْضِ مِنْ وَلِ يٍّ وَ لا نَصيرٍّ. التوبه / 47

They swear by Allah that they said nothing (evil), but indeed they uttered blasphemy, and they did it after accepting Islam; and they meditated a plot which they were unable to carry out: this revenge of theirs was (their) only return for the bounty with which Allah and His Messenger had enriched them! If they repent, it will be best for them; but if they turn back (to their evil ways), Allah will punish them with a grievous penalty in this life and in the Hereafter: They shall have none on earth to protect or help them.
9:74

According to Sunni tafsir (commentary), the phrase (وَْ هَمُّوا بِما لَ مْ يَنالُوا ) is about those who plotted to assassinate the Prophet (PBUH & HF) after his return from the Battle of Tabuk.

Baiyhaqi in Dalail al-Nubuwwat and Suyuti in Dur al-Manthur write:

عن عروة قال رجع رسول الله صلى اله عليه وسلم قافلا من تبوك إلى المدينة حتى إذا كان ببعض
الطريق مكر برسول الله صلى الله عليه وسلم ناس من أصحابه فتآمروا أن يطرحوه من عقبة في
الطريق فلما بلغوا العقبة أرادوا أن يسلكوها معه فلما غشيهم رسول الله صلى الله عليه وسلم أخبر
خبرهم فقال من شاء منكم أن يأخذ بطن الوادي فإنه أوسع لكم وأخذ رسول اله صلى الله عليه وسلم
العقبة وأخذ الناس ببطن الوادي الا النفر الذين مكروا برسول اله صلى الله عليه وسلم لما سمعوا ذلك
استعدوا وتلثموا وقد هموا بأمر عظيم وأمر رسول الله صلى اله عليه وسلم حذيفة بن اليمان رضي الله
عنه وعمار بن ياسر رضي اله عنه فمشيا معه مشيا فامر عمارا أن يأخذ بزمام الناقة وأمر حذيفة
يسوقها فبينما هم يسيرون إذ سمعوا وكزة القوم من ورائهم قد غشوه فغضب رسول الله صلى اله
عليه وسلم وأمر حذيفة أن يردهم وأبصر حذيفة رضي الله عنه غضب رسول اله صلى اله عليه وسلم
فرجع ومعه محجن فاستقبل وجوه رواحلهم فضربها ضربا بالمحجن وأبصر القوم وهم متلثمون لا يشعروا
انما ذلك فعل المسافر فرعبهم الله حين أبصروا حذيفة رضي اله عنه وظنوا ان مكرهم قد ظهر عليه
فأسرعوا حتى خالطوا الناس وأقبل حذيفة رضي الله عنه حتى أدرك رسول اله صلى اله عليه وسلم
فلما أدركه قال اضرب الراحلة يا حذيفة وامش أنت يا عمار فأسرعوا حتى استووا بأعلاها فخرجوا من
العقبة ينتظرون الناس فقال النبي صلى اله عليه وسلم لحذيفة هل عرفت يا حذيفة من هؤلاء الرهط
أحدا قال حذيفة عرفت راحلة فلان وفلان وقال كانت ظلمة الليل وغشيتهم وهم متلثمون فقال النبي
صلى الله عليه وسلم هل علمتم ما كان شأنهم وما أرادوا قالوا لا والله يا رسول اله قال فإنهم مكروا
ليسيروا معي حتى إذا طلعت في العقبة طرحوني منها قالوا أفلا تأمر بهم يا رسول اله فنضرب أعناقهم
قال أكره أن يتحدث الناس ويقولوا ان محمدا وضع يده في أصحابه فسماهم لهما وقال اكتماهم.

Baiyhaqi in Dalail al-Nubuwwat narrates from ‘Arora who said: “When the Messenger of Allah (PBUH & HF) was returning to Medina with the believers, from Tabuk, a group of the companions agreed and decided to secretly throw the Prophet (PBUH & HF) off a cliff.

The Prophet (PBUH & HF) realised this betrayal and said: “Whoever wishes to take the route from the desert can do so, because that route is wider and the crowd will be able to pass by easily.” The Prophet (PBUH & HF), however, took the Aqabah route which was on a mountain. When those who intended to assassinate Him heard of this, they covered their faces and were prepared for something great. The Holy Prophet (PBUH & HF) then ordered Hudhayfa bin Imaan and Ammar bin Yasir to follow him. On the way, He asked Ammar to hold the reins of His camel, and ordered Hudhayfa to guide it. They then heard the footsteps of the tribe from behind and were soon surrounded by the hypocrites.

Hudhayfa recognised the Prophet’s (PBUH & HF) anger and tried to chase them away by hitting them with his staff. Although their faces were covered, he recognised the horses these men were on who then realised, through Allah’s intimidation, that their intentions had become apparent to the Prophet (PBUH & HF) and his aides. Terrified, they turned back and hastened into the crowd until they mixed in with the rest of the Muslims.

After this episode, Hudhayfa returned to the Prophet (PBUH & HF) who ordered them to move out of Aqabah and wait for the crowd. The Prophet (PBUH & HF) then asked: “O Hudhayfa! Did you recognise them?” He replied: “I recognised the horses but not those riding them.” The Prophet (PBUH & HF) then asked: “Do you know what their intentions were?” He replied: “I did not understand what they wanted from this.” The Prophet (PBUH & HF) said: “These people had decided to take advantage of the darkness of the night and wanted to throw me off a cliff.” They replied: “O Messenger of Allah! Order your men to behead them!” The Prophet (PBUH & HF) responded: “I do not want people to say that Mohammed accuses his own companions and kills them.” Then the Prophet (PBUH & HF) mentioned the names of those men and ordered: “Assume you did not see this and conceal their identities.”

البيهقي، أبي بكر أحمد بن الحسين بن علي )متوفاي 754 ه(، دلائل النبوة، دلائل النبوة ج 5، ص 652 ، باب رجوع النبي من
تبوك وأمره بهدم مسجد الضرار ومكر المنافقين به في الطريق وعصمة الله تعالى إياه وإطلاعه عليه وما ظهر في ذلك من آثار
النبوة، طبق برنامه الجامع الكبير؛
السيوطي، جلال الدين عبد الرحمن بن أبي بكر )متوفاي 199 ه(، الدر المنثور، ج 7، ص 672 ، ناشر: دار الفكر بيروت – -
.9112

Identities of these individuals are unknown. However, some reliable scholars of the school of Ahl Sunnah like Ibn Hazm al-Andalusi have mentioned the names of these men. In his book called al-Muhali, he writes:

أَنَّ أَبَا بَكْرٍّ وَعُمَرَ وَعُثْمَانَ وَطَلْحَةَ وَسَعْدَ بن أبي وَقَّاصٍّ رضي الله عنهم أَرَادُوا قَتْلَ النبي صلى الله عليه
وسلم وَإِلْقَاءَهُ من الْعَقَبَةِ في تَبُوكَ.

Abu Bakr, Umar, Uthman, Talha, Sa’ad bin Abi Waqas decided to assassinate the Holy Prophet (PBUH & HF), and wanted to push him off a cliff on the way back from Tabuk.

إبن حزم الْندلسي الظاهري، ابومحمد علي بن أحمد بن سعيد )متوفاي 752 ه(، المحلي، ج 99 ، ص 667 ، تحقيق: لجنة
إحياء التراث العربي، ناشر: دار الْفاق الجديدة بيروت؛ –
و دار الفكر، توضيحات: طبعة مصححة ومقابلة على عدة مخطوطات ونسخ معتمدة كما قوبلت على النسخة التي حققها
الْستاذ الشيخ أحمد محمد شاكر.

However, when Ibn Hazm narrated this hadith, the only anomaly he noticed in analysing this hadith was the presence of Walid bin Abdullah bin Jami’ in the chain of narrators. This led him to conclude that the hadith was weak and fabricated.

Here we will inshAllah bring the opinions of the scholars of Rijal and the great men of Ahl Sunna about Walid bin Abdullah to see how correct Ibn Hazm was, in arriving to this conclusion.

When we visit the books of Rijal of Ahl Sunna, we see that many scholars of Ahl Sunna have classified Walid bin Abdullah bin Jami’ as reliable.

Ibn Hajar ‘Asqalani, the great scholar of Ahl Sunna and author of Taqrib al-Tahdhib says:

4751 الوليد بن عبد الله بن جميع الزهري المكي نزيل الكوفة صدوق. -
تقريب التهذيب، ابن حجر، ج 6، ص 642 ، وفات: 456 ، دراسة وتحقيق: مصطفى عبد القادر عطا، چاپ: الثانية، سال چاپ:
9115 م، ناشر: دار الكتب العلمية، بيروت، لبنان، توضيحات: طبعة مقابلة على نسخة بخط المؤلف وعلى تهذيب - 9795
التهذيب وتهذيب الكمال.

Ibn Sa’d in al-Tabaqal al-Kubra says: الوليد بن عبد اله بن جميع الخزاعي من أنفسهم وكان ثقة وله أحاديث.
الطبقات الكبرى، محمد بن سعد، ج 2 ص 257 ، وفات: 622 ، چاپخانه: دار صادر ، بيروت، ناشر: دار صادر، بيروت. -
‘Ajali, in Ma’rifat al-Thiqat, writes: الوليد بن عبد الله بن جميع الزهري مكي ثقة.
معرفة الثقات، العجلي، ج 6 ص 276 ، وفات: 629 ، چاپ: الْولى، سال چاپ: 9725 ، ناشر: مكتبة الدار، المدينة المنورة. -
Razi, in his book al-Jarh wa al-Ta'adil, says:
نا عبد الرحمن نا عبد الله بن أحمد بن محمد بن حنبل فيما كتب إلى قال قال أبى: الوليد بن
جميع ليس به بأس. نا عبد الرحمن قال ذكره أبى عن إسحاق بن منصور عن يحيى بن معين أنه
قال: الوليد ابن جميع ثقة. نا عبد الرحمن قال سئل أبى عن الوليد بن جميع فقال: صالح الحديث. نا
عبد الرحمن قال سألت أبا زرعة عن الوليد بن جميع فقال: لا بأس به.
9156 م، چاپخانه: مطبعة مجلس دائرة - الجرح والتعديل، الرازي، ج 1، ص 4، وفات: 264 ، چاپ: الْولى، سال چاپ: 9249
المعارف العثمانية، بحيدر آباد الدكن، الهند، ناشر: دار إحياء التراث العربي، بيروت، توضيحات: عن النسخة المحفوظة في
كوپريلي ) تحت رقم 644 ( وعن النسخة المحفوظة في مكتبة مراد ملا ) تحت رقم 9764 ( وعن النسخة المحفوظة في مكتبة
.) دار الكتب المصرية ) تحت رقم 416
Mezi, in Tahzibul al-Kimal, writes: قال عبد اله بن أحمد بن حنبل عن أبيه، وأبو داود: ليس به بأس. وقال إسحاق بن منصور، عن يحيى
بن معين: ثقة. وكذلك قال العجلي وقال أبو زرعة: لا بأس به وقال أبو حاتم: صالح الحديث.
24 ، وفات: 476 ، تحقيق: تحقيق وضبط وتعليق: الدكتور بشار عواد معروف، چاپ: – تهذيب الكمال، المزي، ج 29 ، ص 22
9145 م، ناشر: مؤسسة الرسالة، بيروت، لبنان. - الرابعة، سال چاپ: 9722
Dhahabi, who is one of the biggest scholars of Rijal for Ahl Sunna, says: وثقه ابن معين، والعجلي. وقال أحمد وأبو زرعة: ليس به بأس. وقال أبو حاتم: صالح الحديث.
9122 م، - ميزان الاعتدال، الذهبي، ج 7، ص 224 ، وفات: 474 ، تحقيق: علي محمد البجاوي، چاپ: الْولى، سال چاپ: 9246
ناشر: دار المعرفة للطباعة والنشر بيروت لبنان. – -

It is quite interesting to see that Muslim Naishabori, in Sahih Muslim, narrates hadiths from Walid bin Abdullah Jami’ twice – the first time in Volume 5, Page 177 (ذيل باب الوفاء بالعهد ), and the second time in Volume 8, page 123 in the book of (صفات المنافقين و احكامهم ). This implies that in his eyes, Walid was reliable (which is why he narrated hadiths from him). If anyone wishes to claim Walid Bin Abdullah is weak, they should first remove the prefix of “Sahih” from the books of Sahih Muslim.

In conclusion, Walid bin Abdullah Jami’ is reliable, and therefore the aforementioned hadith is also authentic. However, we have not formed an opinion on the quality of the content of the hadith.
This analysis was only done so that we could examine the claim of Ibn Hazm al-Andalusi from the ideology and beliefs of Ahl Sunna scholars.
The onus is now on the scholars of Ahl Sunna who have to answer this topic of why Ibn Hazm al-Andalusi would narrate such a hadith, and then debunk it so unprofessionally.

0 comments:

Post a Comment

براہ مہربانی شائستہ زبان کا استعمال کریں۔ تقریبا ہر موضوع پر 'گمنام' لوگوں کے بہت سے تبصرے موجود ہیں. اس لئےتاریخ 20-3-2015 سے ہم گمنام کمینٹنگ کو بند کر رہے ہیں. اس تاریخ سے درست ای میل اکاؤنٹس کے ضریعے آپ تبصرہ کر سکتے ہیں.جن تبصروں میں لنکس ہونگے انہیں فوراً ہٹا دیا جائے گا. اس لئے آپنے تبصروں میں لنکس شامل نہ کریں.
Please use Polite Language.
As there are many comments from 'anonymous' people on every subject. So from 20-3-2015 we are disabling 'Anonymous Commenting' option. From this date only users with valid E-mail accounts can comment. All the comments with LINKs will be removed. So please don't add links to your comments.

Popular Posts (Last 30 Days)

 
  • Recent Posts

  • Mobile Version

  • Followers