HADEETH NO. 1
We find this narration
( أخبرنا ) محمد بن علي بن هبة الواقدي ( 2 ) ، قال : أخبرنا معاذ
بن خالد ( 3 ) ، قال : اخبرنا الحسين بن واقد ( 4 ) ، عن عبد الله بن
بريدة ( 5 ) قال : سمعت ابي بريدة ( 6 ) يقول : حاصرنا خيبر فأخذ الراية
أبو بكر ولم يفتح له ، فأخذه من الغد عمر فانصرف ولم يفتح له ، وأصاب الناس
شدة وجهد ،
فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم : إنى دافع لوائى غدا إلى رجل يحب الله ورسوله ويحبه الله ورسوله لا يرجع حتى يفتح له . وبتنا طيبة أنفسنا أن الفتح غدا ، فلما أصبح رسول الله صلى الله عليه وسلم
فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم : إنى دافع لوائى غدا إلى رجل يحب الله ورسوله ويحبه الله ورسوله لا يرجع حتى يفتح له . وبتنا طيبة أنفسنا أن الفتح غدا ، فلما أصبح رسول الله صلى الله عليه وسلم
صلى الغداة ، ثم جاء قائما ورمى اللواء والناس على أقصافهم ،
فما منا إنسان له منزلة عند الرسول صلى الله عليه وسلم إلا وهو يرجو أن
يكون صاحب اللواء ، فدعا علي بن أبي طالب رضي الله عنه وهو أرمد فتفل ومسح
في عينيه ، فدفع إليه اللواء وفتح عليه . قالوا : أخبرنا ممن تطاول بها
Abdullah
bin Buraida quotes from his father that when we surrounded khaibar, so Abu Bakr took the flag, but he could not win; then Umar took the next
day, and people faced many problems and could not win; so Prophet sawa
said that tomorrow I will give the flag to one who loves Allah and his
prophet and is beloved of Allah and his Prophet; and he will not return
till he wins; so we had confidence that tomorrow we will win; so when Prophet offered morning prayer; then he stood; and lifted the flag; and
people were in rows; whosoever had some importance near Prophet asws, he
was expecting that he will hold it; then he called Ali though he had
conjunctivitis; so he placed some saliva and then gave him the flag; and Allah gave victory on his hand; and I was one of those who expected
flag.
REFERENCES & AUTHENTICATIONS:-
REFERENCES & AUTHENTICATIONS:-
1- KHASAIS-E-ALI
I have copy pasted it from online version ,as regards to authenticity, I had mentioned it there as well
1- Baloshi:
Isnaad sahih [page 40]
2-Abu Ishaq:
isnaad hasan[page 28]
Here is the online link to english translation
discussion of status of mola ali asws-contd 2 [hadeeth 13,14,15]
2- MUSNAD AHMAD
Sheikh Shoaib has termed it hadeeth sahih and chain qawi/strong
[musnad ahmad, with takhreej of sheikh shoaib, vol 38 , page 98, narration 22993]
In urdu version, it is in vol 10, page 681, narration 23381
Here is the online link to Musnad Ahmad, however, there is difference in numbers
3- FADAIL US SAHABA
Here is the online link to Musnad Ahmad, however, there is difference in numbers
3- FADAIL US SAHABA
Ahmad bin hanbal has noted it down in this book, vol 2, page 734-735, narration 1009, 2nd edition, published dar ibn jozi
Sheikh Wasi ullah says isnaad sahih
Here is the Online link to the book
Sheikh Wasi ullah says isnaad sahih
Here is the Online link to the book
HADEETH NO. 2
Let us see this Narration
( أخبرنا ) محمد بن بشار بن دار البصري ( 2 ) ، اخبرنا محمد بن جعفر ( 3 ) ، قال : حدثنا عوف ( 4 ) ، عن ميمون ( 5 ) ، عن أبي عبد الله عبد السلام ( 6 ) : ان عبد الله بن بريدة حدثه عن بريدة الاسلمي ، قال : لما كان يوم خيبر نزل رسول الله صلى الله عليه وسلم بحصن أهل خيبر ، أعطى رسول الله صلى الله عليه وسلم اللواء عمر ، فنهض فيه من نهض
( أخبرنا ) محمد بن بشار بن دار البصري ( 2 ) ، اخبرنا محمد بن جعفر ( 3 ) ، قال : حدثنا عوف ( 4 ) ، عن ميمون ( 5 ) ، عن أبي عبد الله عبد السلام ( 6 ) : ان عبد الله بن بريدة حدثه عن بريدة الاسلمي ، قال : لما كان يوم خيبر نزل رسول الله صلى الله عليه وسلم بحصن أهل خيبر ، أعطى رسول الله صلى الله عليه وسلم اللواء عمر ، فنهض فيه من نهض
من الناس فلقوا أهل خيبر ، فانكشف عمر واصحابه فرجعوا إلى رسول
الله صلى الله عليه وسلم ، فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم : لاعطين
اللواء رجلا يحب الله ورسوله ويحبه الله ورسوله .
فلما كان من الغد تصادر أبو بكر وعمر ، فدعا عليا وهو أرمد فتفل في عينيه ونهض معه من الناس من نهض فلقي اهل خيبر ، فإذا مرحب يرتجز : قد علمت خيبر اني مرحب * شاكى السلاح بطل مجرب إذا الليوث أقبلت تلهب * أطعن احيانا وحينا أضرب ( 1 ) فاختلف هو وعلي ضربتين فضربه على هامته ، حتى مضى السيف منها منتهى رأسه ، وسمع اهل العسكر صوت ضربته ، فما تتام آخر الناس مع علي حتى فتح لاولهم ( 2 ) .
فلما كان من الغد تصادر أبو بكر وعمر ، فدعا عليا وهو أرمد فتفل في عينيه ونهض معه من الناس من نهض فلقي اهل خيبر ، فإذا مرحب يرتجز : قد علمت خيبر اني مرحب * شاكى السلاح بطل مجرب إذا الليوث أقبلت تلهب * أطعن احيانا وحينا أضرب ( 1 ) فاختلف هو وعلي ضربتين فضربه على هامته ، حتى مضى السيف منها منتهى رأسه ، وسمع اهل العسكر صوت ضربته ، فما تتام آخر الناس مع علي حتى فتح لاولهم ( 2 ) .
Buraida says that when Prophet reached khaiber; and gave flag
to Umar so he went along with few men but when he fought, it became
clear to him, and he returned to Prophet; at that time Prophet said
“I will give the flag to the one who loves Allah and his Prophet and is beloved of Allah and his prophet”
when it got morning, Abu Bakr and Umar stepped forward, but Prophet called for Ali, and he had conjunctivitis; Prophet placed his
saliva in his eyes, and gave him flag; and those who wished to be with
him also accompanied; and he faced people of khaiber;
marhab came reciting that
“khaiber knows I am marhab
armed, brave and experienced
when lions come ahead they vanish
sometime I injure, sometime kill
then there was fight and just two hits, when Ali hit him such
that it sword passed through head and his brain become apparent; and army heard that voice; and people had not yet reached him when Allah
gave victory to the first ones (that is, the first rows got the
victory)
REFERENCES & AUTHENTICATIONS:-
1- KHASAIS-E-ALI
REFERENCES & AUTHENTICATIONS:-
1- KHASAIS-E-ALI
I have already given u the link
2- Abu Ishaq
“sanad daif but the originality of hadeeth is sahih” [page 28]
3-Qari Faizi
“this hadeeth gets strengthened by other shahids and get the status of sahih; that is why researcher of khasais, abu ishaq, and researcher of fadail us sahaba, wasiullah said that isnaad are daif but hadeeth is sahih
“this hadeeth gets strengthened by other shahids and get the status of sahih; that is why researcher of khasais, abu ishaq, and researcher of fadail us sahaba, wasiullah said that isnaad are daif but hadeeth is sahih
(al-hilli ba takhreej khasais-e-ali,38; fadail us sahaba, vol 2, page 748)[page 100]
Baloshi did not accept authenticity though, but as Qari faizi says, we had seen an authentic shahid/evidence for this
2- MUSNAD AHMAD
2- MUSNAD AHMAD
In urdu version, it is vol 10, page 694, hadeeth 23419
Sheikh Shoaib said about the hadeeth’s authenticity
hadeeth is sahih, though chain is weak due to maimon
hadeeth is sahih, though chain is weak due to maimon
[musnad ahmad, with takhreej of sheikh shoaib, vol 38 , page 139, narration 23031]
Here is the link to Musnad Ahmad
Here is the link to Musnad Ahmad
3- FADAIL US SAHABA
Interestingly, the narration which we are talking about comes in Musnad Ahmad, as I told you, and I had given you the link
Let me show you the start of this narration
we find in musnad
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بنُ جَعْفَرٍ ، وَرَوْحٌ , الْمَعْنَى , قَالَا : حَدَّثَنَا عَوْفٌ ، عَنْ مَيْمُونٍ أَبي عَبدِ اللَّهِ ، قَالَ رَوْحٌ : الْكُرْدِيُّ , عَنْ عَبدِ اللَّهِ بنِ برَيْدَةَ ، عَنْ أَبيهِ برَيْدَةَ الْأَسْلَمِيِّ ، قَالَ : لَمَّا نَزَلَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بحِصْنِ أَهْلِ خَيْبرَ ، أَعْطَى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ اللِّوَاءَ عُمَرَ بنَ الْخَطَّاب ، وَنَهَضَ مَعَهُ مَنْ نَهَضَ مِنَ الْمُسْلِمِينَ ، فَلَقُوا أَهْلَ خَيْبرَ ، فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : ” لَأُعْطِيَنَّ اللِّوَاءَ غَدًا رَجُلًا يُحِب اللَّهَ وَرَسُولَهُ ، وَيُحِبهُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ “
Now, let us see the same sanad, same narration from Fadail us sahaba, where this part is missing which I have colored.
Let me show you the start of this narration
we find in musnad
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بنُ جَعْفَرٍ ، وَرَوْحٌ , الْمَعْنَى , قَالَا : حَدَّثَنَا عَوْفٌ ، عَنْ مَيْمُونٍ أَبي عَبدِ اللَّهِ ، قَالَ رَوْحٌ : الْكُرْدِيُّ , عَنْ عَبدِ اللَّهِ بنِ برَيْدَةَ ، عَنْ أَبيهِ برَيْدَةَ الْأَسْلَمِيِّ ، قَالَ : لَمَّا نَزَلَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بحِصْنِ أَهْلِ خَيْبرَ ، أَعْطَى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ اللِّوَاءَ عُمَرَ بنَ الْخَطَّاب ، وَنَهَضَ مَعَهُ مَنْ نَهَضَ مِنَ الْمُسْلِمِينَ ، فَلَقُوا أَهْلَ خَيْبرَ ، فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : ” لَأُعْطِيَنَّ اللِّوَاءَ غَدًا رَجُلًا يُحِب اللَّهَ وَرَسُولَهُ ، وَيُحِبهُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ “
Now, let us see the same sanad, same narration from Fadail us sahaba, where this part is missing which I have colored.
See the Narration
رقم الحديث: 891
(حديث مرفوع) قثنا رَوْحٌ ، وَمُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ , قَالا : نا عَوْفٌ ، عَنْ مَيْمُونٍ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ، قَالَ رَوْحٌ الْكُرْدِيُّ , عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ بُرَيْدَةَ ، عَنْ أَبِيهِ بُرَيْدَةَ الأَسْلَمِيِّ ، أَنَّ نَبِيَّ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَمَّا نَزَلَ بِحَضْرَةِ أَهْلِ خَيْبَرَ قَالَ : ” لأُعْطِيَنَّ الرَّايَةَ غَدًا رَجُلا يُحِبُّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ ، وَيُحِبُّهُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ ” ، فَلَمَّا كَانَ الْغَدُ دَعَا عَلِيًّا ، وَهُوَ أَرْمَدُ ، فَتَفَلَ فِي عَيْنَيْهِ ، وَأَعْطَاهُ اللِّوَاءَ ، وَنَهَضَ مَعَهُ النَّاسُ فَلَقُوا أَهْلَ خَيْبَرَ ، فَإِذَا مَرْحَبٌ بَيْنَ أَيْدِيهِمْ يَرْتَجِزُ ، وَإِذَا هُوَ يَقُولُ : ” قَدْ عَلِمَتْ خَيْبَرُ أَنِّي مَرْحَبُ شَاكِي السِّلاحَ بَطَلٌ مُجَرَّبُ إِذَا اللُّيُوثُ أَقْبَلَتْ تَلَهَّبُ أَطْعَنُ أَحْيَانًا وَحِينًا أَضْرِبُ فَاخْتَلَفَ هُوَ وَعَلِيٌّ ضَرْبَتَيْنِ ، فَضَرَبَهُ عَلَى رَأْسِهِ حَتَّى عَضَّ السَّيْفُ بِأَضْرَاسِهِ ، وَسَمِعَ أَهْلُ الْعَسْكَرِ صَوْتَ ضَرْبَتِهِ ، قَالَ : فَمَا تَتَامَّ آخِرُ النَّاسِ حَتَّى فُتِحَ لأَوَّلِهِمْ ” ، قَالَ ابْنُ جَعْفَرٍ : آخِرُ النَّاسِ مَعَ عَلِيٍّ فَفُتِحَ لَهُ وَلَهُمْ .
Here is the link to the book
(حديث مرفوع) قثنا رَوْحٌ ، وَمُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ , قَالا : نا عَوْفٌ ، عَنْ مَيْمُونٍ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ، قَالَ رَوْحٌ الْكُرْدِيُّ , عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ بُرَيْدَةَ ، عَنْ أَبِيهِ بُرَيْدَةَ الأَسْلَمِيِّ ، أَنَّ نَبِيَّ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَمَّا نَزَلَ بِحَضْرَةِ أَهْلِ خَيْبَرَ قَالَ : ” لأُعْطِيَنَّ الرَّايَةَ غَدًا رَجُلا يُحِبُّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ ، وَيُحِبُّهُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ ” ، فَلَمَّا كَانَ الْغَدُ دَعَا عَلِيًّا ، وَهُوَ أَرْمَدُ ، فَتَفَلَ فِي عَيْنَيْهِ ، وَأَعْطَاهُ اللِّوَاءَ ، وَنَهَضَ مَعَهُ النَّاسُ فَلَقُوا أَهْلَ خَيْبَرَ ، فَإِذَا مَرْحَبٌ بَيْنَ أَيْدِيهِمْ يَرْتَجِزُ ، وَإِذَا هُوَ يَقُولُ : ” قَدْ عَلِمَتْ خَيْبَرُ أَنِّي مَرْحَبُ شَاكِي السِّلاحَ بَطَلٌ مُجَرَّبُ إِذَا اللُّيُوثُ أَقْبَلَتْ تَلَهَّبُ أَطْعَنُ أَحْيَانًا وَحِينًا أَضْرِبُ فَاخْتَلَفَ هُوَ وَعَلِيٌّ ضَرْبَتَيْنِ ، فَضَرَبَهُ عَلَى رَأْسِهِ حَتَّى عَضَّ السَّيْفُ بِأَضْرَاسِهِ ، وَسَمِعَ أَهْلُ الْعَسْكَرِ صَوْتَ ضَرْبَتِهِ ، قَالَ : فَمَا تَتَامَّ آخِرُ النَّاسِ حَتَّى فُتِحَ لأَوَّلِهِمْ ” ، قَالَ ابْنُ جَعْفَرٍ : آخِرُ النَّاسِ مَعَ عَلِيٍّ فَفُتِحَ لَهُ وَلَهُمْ .
Here is the link to the book
Same sanad except for the difference that in Musnad ,he named Mohammad bin Jafar first and then he said I also took it from Ruh, and in fadail us sahaba, he reversed this order,rest everything is same except for this attempt by whosoever to defend Umar.
simple step change the wordings
simple step change the wordings
anyways, exact reference from book is
fadail us sahaba, vol 2, page 748, narration 1034, 2nd edition
fadail us sahaba, vol 2, page 748, narration 1034, 2nd edition
regarding authenticity of narraiton
sheikh wasi ullah says
sanad is daif due to maimoon, but hadeeth is sahih
sheikh wasi ullah says
sanad is daif due to maimoon, but hadeeth is sahih
keep in mind that this narration with just this part that holy prophet asws gave flag to umar does come in other references
Ibn saad mentions in his Tabaqaat
Ibn saad mentions in his Tabaqaat
(حديث مرفوع) قَالَ : أَخْبَرَنَا رَوْحُ بْنُ عُبَادَةَ ،
قَالَ : أَخْبَرَنَا عَوْفٌ ، عَنْ مَيْمُونٍ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ، عَنْ
عَبْدِ اللَّهِ بْنِ بُرَيْدَةَ ، عَنْ أَبِيهِ بُرَيْدَةَ الأَسْلَمِيِّ ،
قَالَ : ” لَمَّا كَانَ حَيْثُ نَزَلَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِحَضْرَةِ أَهْلِ خَيْبَرَ ، أَعْطَى رَسُولُ اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ اللِّوَاءَ عُمَرَ بْنَ الْخَطَّابِ ” .
This is the same sanad like that of Ahmad, except that here we do not see Mohammad bin Jafar,
Ibn sheba wrote in tareekh
Ibn sheba wrote in tareekh
(حديث مرفوع) قال : أَخْبَرَنَا رَوْحُ بْنُ عُبَادَةَ ، قال :
أَخْبَرَنَا عَوْفٌ ، عَنْ مَيْمُونٍ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ، عَنْ عَبْدِ
اللَّهِ بْنِ بُرَيْدَةَ ، عَنْ أَبِيهِ بُرَيْدَةَ الأَسْلَمِيِّ ، قال : ”
لَمَّا كَانَ حَيْثُ نَزَلَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ بِحَضْرَةِ أَهْلِ خَيْبَرَ ، أَعْطَى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ اللِّوَاءَ عُمَرَ بْنَ الْخَطَّابِ ” .
CONCLUSION
We have seen narrations which clarify that umar indeed took the flag
whether he took it by himself, as we see in the first narration which is authentic one ,or was given by prophet asws, as it comes in daif one
This is not the topic which i wish to cover in this article
whether he took it by himself, as we see in the first narration which is authentic one ,or was given by prophet asws, as it comes in daif one
This is not the topic which i wish to cover in this article
though the point is simple that he took it by himself since we know
that first narration is authentic, and we also know that Umar expressed
his desire to get the flag.
Written by Slave of Ahlubait
(Courtesy : Wilayat.net )
Categories:
Arabic - العربية
,
English
0 comments:
Post a Comment
براہ مہربانی شائستہ زبان کا استعمال کریں۔ تقریبا ہر موضوع پر 'گمنام' لوگوں کے بہت سے تبصرے موجود ہیں. اس لئےتاریخ 20-3-2015 سے ہم گمنام کمینٹنگ کو بند کر رہے ہیں. اس تاریخ سے درست ای میل اکاؤنٹس کے ضریعے آپ تبصرہ کر سکتے ہیں.جن تبصروں میں لنکس ہونگے انہیں فوراً ہٹا دیا جائے گا. اس لئے آپنے تبصروں میں لنکس شامل نہ کریں.
Please use Polite Language.
As there are many comments from 'anonymous' people on every subject. So from 20-3-2015 we are disabling 'Anonymous Commenting' option. From this date only users with valid E-mail accounts can comment. All the comments with LINKs will be removed. So please don't add links to your comments.