Sunnis and Wahabis believes in the superiority of
Abubakr, Umar and Uthman over Imam Ali (as). Of course, there are tons
of authentic hadiths, even in their own sahih collections, refuting
them.
Anyway, let us not go into that. Instead, let us see how
knowledgeable Umar was.
Imam al-Suyuti records in his Durr al-Manthur:
Umar during the course of his sermon to the people, said: "If any one marries and fixes a mehr (dowry) for more than 400 dirhams for his wife, I will inflict the prescribed punishment on him and will deposit the excess amount in the Baitu'l-Mal (Public Treasury)."
A woman from the audience called out: "Umar! Is what you say more acceptable or Allah's ordinance? Does not Allah Almighty say: 'And if you wish to have (one) wife in place of another and you have given one of them a heap of gold, then take not from it anything.'" (4:20)
Having heard this verse and the retort of the woman, Umar said: "You have better knowledge of fiqh and problems than Umar, all of you."
Then Umar again mounted the pulpit and said: "Although I have forbidden you to give more than 400 dirhams as dowry to your wives, I now permit you to give as much as you like beyond the appointed limit. There is no harm in it."
Ibn Kathir says:
Umar during the course of his sermon to the people, said: "If any one marries and fixes a mehr (dowry) for more than 400 dirhams for his wife, I will inflict the prescribed punishment on him and will deposit the excess amount in the Baitu'l-Mal (Public Treasury)."
A woman from the audience called out: "Umar! Is what you say more acceptable or Allah's ordinance? Does not Allah Almighty say: 'And if you wish to have (one) wife in place of another and you have given one of them a heap of gold, then take not from it anything.'" (4:20)
Having heard this verse and the retort of the woman, Umar said: "You have better knowledge of fiqh and problems than Umar, all of you."
Then Umar again mounted the pulpit and said: "Although I have forbidden you to give more than 400 dirhams as dowry to your wives, I now permit you to give as much as you like beyond the appointed limit. There is no harm in it."
Ibn Kathir says:
إسناده جيد قوي
Its chain is strong.
http://www.al-eman.com/Islamlib/viewchp.as...;SW=اكثاركم#SR1
Al-Tahawi too has recorded it through a chain in these words in his Mashkal al-Athar:
4427 - حدثنا يوسف
بن يزيد ، قال : حدثنا سعيد بن منصور ، قال : حدثنا هشيم ، قال : أخبرنا
مجالد ، عن الشعبي ، قال : خطب عمر بن الخطاب ( ر ) في الناس ، فحمد الله ،
وأثنى عليه ، ثم قال : لا تغالوا في صدق النساء ، فإنه لا يبلغني عن أحد
ساق أكثر من شيء ساقه النبي (ص) ، أو سيق إليه ، إلا جعلت فضل ذلك في بيت
المال ثم نزل ، فعرضت له امرأة من قريش ، فقالت : يا أمير المؤمنين ، كتاب
الله أحق أن يتبع ، أو قولك ؟ قال : بل كتاب الله ، بم ذاك ؟ ، فقالت : إنك
نهيت الناس آنفا أن يغالوا في صدق النساء ، والله عز وجل يقول في كتابه :
وآتيتم إحداهن قنطارا ، فلا تأخذوا منه شيئا ، فقال عمر : كل أحد أفقه من
عمر ، مرتين أو ثلاثا ، ثم رجع إلى المنبر ، فقال للناس : إني كنت نهيتكم
أن تغالوا في صدق النساء ، فليفعل رجل في ماله ما شاء .
Al-Bayhaqi too in his Sunan records another chain:
13434 - وأخبرنا أبو
حازم الحافظ ، أنبأ أبو الحسن محمد بن أحمد بن حمزة الهروي ثنا أحمد بن
نجدة ، ثنا سعيد بن منصور ، ثنا هشيم ، ثنا مجالد ، عن الشعبي قال : خطب
عمر بن الخطاب ( ر ) الناس فحمد الله تعالى وأثنى عليه وقال : ألا لا
تغالوا في صداق النساء ، فإنه لا يبلغني عن أحد ساق أكثر من شيء ساقه رسول
الله (ص) أو سيق إليه إلا جعلت فضل ذلك في بيت المال ثم نزل , فعرضت له
امرأة من قريب , فقالت : يا أمير المؤمنين أكتاب الله تعالى أحق أن يتبع أو
قولك ؟ قال : بل كتاب الله تعالى , فما ذاك ؟ قالت : نهيت الناس آنفا أن
يغالوا في صداق النساء والله تعالى يقول في كتابه : وآتيتم إحداهن قنطارا
فلا تأخذوا منه شيئا , فقال عمر ( ر ) : كل أحد أفقه من عمر مرتين أو ثلاثا
, ثم رجع إلى المنبر فقال للناس : إني كنت نهيتكم أن تغالوا في صداق
النساء ألا فليفعل رجل في ماله ما بدا له , هذا منقطع
Al-Khatib al-Baghdadi too has this chain:
13434 - وأخبرنا أبو
حازم الحافظ ، أنبأ أبو الحسن محمد بن أحمد بن حمزة الهروي ثنا أحمد بن
نجدة ، ثنا سعيد بن منصور ، ثنا هشيم ، ثنا مجالد ، عن الشعبي قال : خطب
عمر بن الخطاب ( ر ) الناس فحمد الله تعالى وأثنى عليه وقال : ألا لا
تغالوا في صداق النساء ، فإنه لا يبلغني عن أحد ساق أكثر من شيء ساقه رسول
الله (ص) أو سيق إليه إلا جعلت فضل ذلك في بيت المال ثم نزل , فعرضت له
امرأة من قريب , فقالت : يا أمير المؤمنين أكتاب الله تعالى أحق أن يتبع أو
قولك ؟ قال : بل كتاب الله تعالى , فما ذاك ؟ قالت : نهيت الناس آنفا أن
يغالوا في صداق النساء والله تعالى يقول في كتابه : وآتيتم إحداهن قنطارا
فلا تأخذوا منه شيئا , فقال عمر ( ر ) : كل أحد أفقه من عمر مرتين أو ثلاثا
, ثم رجع إلى المنبر فقال للناس : إني كنت نهيتكم أن تغالوا في صداق
النساء ألا فليفعل رجل في ماله ما بدا له , هذا منقطع
The big Question is: If Umar was so Ignorant that everyone, as he himself testified, was superior to him in knowledge, then on what basis was he entitled to be their second Caliph?
Categories:
Arabic - العربية
,
English
0 comments:
Post a Comment
براہ مہربانی شائستہ زبان کا استعمال کریں۔ تقریبا ہر موضوع پر 'گمنام' لوگوں کے بہت سے تبصرے موجود ہیں. اس لئےتاریخ 20-3-2015 سے ہم گمنام کمینٹنگ کو بند کر رہے ہیں. اس تاریخ سے درست ای میل اکاؤنٹس کے ضریعے آپ تبصرہ کر سکتے ہیں.جن تبصروں میں لنکس ہونگے انہیں فوراً ہٹا دیا جائے گا. اس لئے آپنے تبصروں میں لنکس شامل نہ کریں.
Please use Polite Language.
As there are many comments from 'anonymous' people on every subject. So from 20-3-2015 we are disabling 'Anonymous Commenting' option. From this date only users with valid E-mail accounts can comment. All the comments with LINKs will be removed. So please don't add links to your comments.