Sayooti writes in his Tafsir
وأخرج عبد الرزاق ، وَابن المنذر من طريق عطاء عن ابن عباس قال : يرحم الله عمر ما كانت المتعة إلا رحمة من الله رحم بها أمة محمد ولولا نهيه عنها ما احتاج إلى الزنا إلا شقي قال : وهي التي في سورة النساء {فما استمتعتم به منهن} إلى كذا وكذا من الأجل على كذا وكذا ، قال : وليس بينهما وراثة فإن بدا لهما أن يتراضيا بعد الأجل فنعم وإن تفرقا فنعم ، وليس بينهما نكاح ، وأخبر أنه سمع ابن عباس يراها الآن حلالا.
[Tafsir Dur e Manthur,http://www.islamicbook.ws/qbook/aldr-009.html'> online link]
Abdul Razzaq and ibn Mundhir recorded that Atta' heard ibn Abbas say: "May Allah have mercy on Umar, al-Muta'a was a mercy from Allah upon the Ummah of Muhammad. If he had not prohibitted it (Umar), no one would have fornicated except the wrong-doer. And it is mentioned in the following verse: 'Then as to those whom you profit by (Istamta'tum) for a fixed time'...and there is no inheritance between them...and ibn Abbas viewed it as halal."
What Abdul Razaq had mentioned in his Musanif, comes with the following chain
عبد الرزاق ، عن ابن جريج ، عن عطاء قال
and then he says
قال عطاء ، وسمعت ابن عباس يقول : " يرحم الله عمر ما كانت المتعة إلا رخصة من الله عز وجل رحم بها أمة محمد صلى الله عليه وسلم فلولا نهيه عنها ما احتاج إلى الزنا إلا شقي "
Atta' heard ibn Abbas say: "May Allah have mercy on Umar, al-Muta'a was a mercy from Allah upon the Ummah of Muhammad. If he had not prohibitted it (Umar), no one would have fornicated except the wrong-doer.
http://www.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?bk_no=73&ID=1637&idfrom=13380&idto=13407&bookid=73&startno=1'>المصنف كتاب الطلاق باب المتعة
All the narrators till Ibn Abbass are thiqa, the only issue which could be raised is that Ibn juraij was charged with Tadless, however, Albany says that
فقد روى أبو بكر بن أبي خيثمة . بسند صحيح عن ابن جريج قال : ( إذا قلت : قال عطاء فإنا سمعته منه وإن لم أقل سمعت ) . قلت : وهذه فائدة هامة جدا تدلنا على أن عنعنة ابن جريج عن عطاء في حكم السماع
الكتاب : إرواء الغليل في تخريج أحاديث منار السبيل
المؤلف : محمد ناصر الدين الألباني
الناشر : المكتب الإسلامي - بيروت
الطبعة : الثانية - 1405 - 1985
[ المكتبة الشاملة ]
الجزء 4 الصفحة 244
Abu bakar bin abi Khuthaima narrates with sahih sanad from ibn Juraij that he said: When I says, Ata said, i have heard from him, i do not say "i heard". I (albany) say that there is great benefit in this which is proof on the fact that mu-An-An of ibn Juraij from Ata comes under the order of HEARING
http://www.kl28.net/knol4/?p=view&post=400218&page=161'>[ONLINE LINK]
وأخرج عبد الرزاق ، وَابن المنذر من طريق عطاء عن ابن عباس قال : يرحم الله عمر ما كانت المتعة إلا رحمة من الله رحم بها أمة محمد ولولا نهيه عنها ما احتاج إلى الزنا إلا شقي قال : وهي التي في سورة النساء {فما استمتعتم به منهن} إلى كذا وكذا من الأجل على كذا وكذا ، قال : وليس بينهما وراثة فإن بدا لهما أن يتراضيا بعد الأجل فنعم وإن تفرقا فنعم ، وليس بينهما نكاح ، وأخبر أنه سمع ابن عباس يراها الآن حلالا.
[Tafsir Dur e Manthur,http://www.islamicbook.ws/qbook/aldr-009.html'> online link]
Abdul Razzaq and ibn Mundhir recorded that Atta' heard ibn Abbas say: "May Allah have mercy on Umar, al-Muta'a was a mercy from Allah upon the Ummah of Muhammad. If he had not prohibitted it (Umar), no one would have fornicated except the wrong-doer. And it is mentioned in the following verse: 'Then as to those whom you profit by (Istamta'tum) for a fixed time'...and there is no inheritance between them...and ibn Abbas viewed it as halal."
What Abdul Razaq had mentioned in his Musanif, comes with the following chain
عبد الرزاق ، عن ابن جريج ، عن عطاء قال
and then he says
قال عطاء ، وسمعت ابن عباس يقول : " يرحم الله عمر ما كانت المتعة إلا رخصة من الله عز وجل رحم بها أمة محمد صلى الله عليه وسلم فلولا نهيه عنها ما احتاج إلى الزنا إلا شقي "
Atta' heard ibn Abbas say: "May Allah have mercy on Umar, al-Muta'a was a mercy from Allah upon the Ummah of Muhammad. If he had not prohibitted it (Umar), no one would have fornicated except the wrong-doer.
http://www.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?bk_no=73&ID=1637&idfrom=13380&idto=13407&bookid=73&startno=1'>المصنف كتاب الطلاق باب المتعة
All the narrators till Ibn Abbass are thiqa, the only issue which could be raised is that Ibn juraij was charged with Tadless, however, Albany says that
فقد روى أبو بكر بن أبي خيثمة . بسند صحيح عن ابن جريج قال : ( إذا قلت : قال عطاء فإنا سمعته منه وإن لم أقل سمعت ) . قلت : وهذه فائدة هامة جدا تدلنا على أن عنعنة ابن جريج عن عطاء في حكم السماع
الكتاب : إرواء الغليل في تخريج أحاديث منار السبيل
المؤلف : محمد ناصر الدين الألباني
الناشر : المكتب الإسلامي - بيروت
الطبعة : الثانية - 1405 - 1985
[ المكتبة الشاملة ]
الجزء 4 الصفحة 244
Abu bakar bin abi Khuthaima narrates with sahih sanad from ibn Juraij that he said: When I says, Ata said, i have heard from him, i do not say "i heard". I (albany) say that there is great benefit in this which is proof on the fact that mu-An-An of ibn Juraij from Ata comes under the order of HEARING
http://www.kl28.net/knol4/?p=view&post=400218&page=161'>[ONLINE LINK]
Categories:
English
0 comments:
Post a Comment
براہ مہربانی شائستہ زبان کا استعمال کریں۔ تقریبا ہر موضوع پر 'گمنام' لوگوں کے بہت سے تبصرے موجود ہیں. اس لئےتاریخ 20-3-2015 سے ہم گمنام کمینٹنگ کو بند کر رہے ہیں. اس تاریخ سے درست ای میل اکاؤنٹس کے ضریعے آپ تبصرہ کر سکتے ہیں.جن تبصروں میں لنکس ہونگے انہیں فوراً ہٹا دیا جائے گا. اس لئے آپنے تبصروں میں لنکس شامل نہ کریں.
Please use Polite Language.
As there are many comments from 'anonymous' people on every subject. So from 20-3-2015 we are disabling 'Anonymous Commenting' option. From this date only users with valid E-mail accounts can comment. All the comments with LINKs will be removed. So please don't add links to your comments.