• Misyar Marriage

    is carried out via the normal contractual procedure, with the specificity that the husband and wife give up several rights by their own free will...

  • Taraveeh a Biad'ah

    Nawafil prayers are not allowed with Jama'at except salatul-istisqa' (the salat for praying to Allah to send rain)..

  • Umar attacks Fatima (s.)

    Umar ordered Qunfuz to bring a whip and strike Janabe Zahra (s.a.) with it.

  • The lineage of Umar

    And we summarize the lineage of Omar Bin Al Khattab as follows:

  • Before accepting Islam

    Umar who had not accepted Islam by that time would beat her mercilessly until he was tired. He would then say

Saturday, February 25, 2012

Is it true that Abu Hanifa called Omar’s words from Shaytan?

حَدَّثَنِي أَبُو الْفَضْلِ، نا مُسْلِمُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ، نا عَبْدُ الْوَارِثِ بْنُ سَعِيدٍ، قَالَ: نا سَعِيدٌ، قَالَ: «جَلَسْتُ إِلَى أَبِي حَنِيفَةَ بِمَكَّةَ فَذَكَرَ شَيْئًا فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ: رَوَى عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ كَذَا وَكَذَا، قَالَ أَبُو حَنِيفَةَ: ذَاكَ قَوْلُ الشَّيْطَانِ، وَقَالَ لَهُ آخَرُ أَلَيْسَ يُرْوَى عَنْ رَسُولِ اللَّهِ (ص): أَفْطَرَ الْحَاجِمُ وَالْمَحْجُومُ، فَقَالَ: هَذَا سَجْعٌ فَغَضِبْتُ وَقُلْتُ إِنَّ هَذَا مَجْلِسٌ لا أَعُودُ إِلَيْهِ وَمَضَيْتُ وَتَرَكْتُهُ


Abu al-Fadl told me, Muslim b. Ibrahim told us, Abdulwarith b. Saed told us, he said: Saed told us, he said: “I sat with Abu Hanifa in Mecca and he mentioned something and a man said to him: Umar b. al-Khattab (May Allah be pleased with him) narrated so and so, Abu Hanifa said: that is the saying of the devil, and another one said to him what does he think about narration from Allah’s prophet (s) : “The cupper and cupped have broken their fast”, he (Abu Hanifa) said: this is a saj (rhyme), so I got angry and said: this is a gathering to which I will not return and I went and left it”.

Abdullah b. Ahmad b. Hanbal, “as-Sunnah”, v.1, p.227, №403, Research: Muhammad Saed as-Salim al-Qahtani
1. Abdullah b. Ahmad b. Hanbal

س عبد الله بن أحمد بن محمد بن حنبل الامام الحافظ الحجة أبو عبد الرحمن محدث العراق ولد امام العلماء أبي عبد الله الشيباني المروزي الأصل البغدادي.

He is the son of Ahmad b. Hanbal. As we see above, Dhahabi in his “Tadhikat al-Huffadh”, (v,2, p.665, № 685) called him al-Imam, al-Hafidh, al-Hujjah.
2. Abu al-Fadl

حاتم بن الليث . الحافظ المكثر الثقة أبو الفضل البغدادي الجوهري

Dhahabi said in his “Siyar Alam an-Nubala”, v.12, p.519 that he is Hafidh and thiqah.

حاتم بن الليث بن الحارث بن عبدالرحمن أبو الفضل الجوهري سمع عبدالله بن موسى وسعيد بن داود وإسماعيل بن أبي أويس وإمامنا أحمد فيما ذكره أبو محمد الخلال وكان ثقة ثبتا متقنا حافظا .

Abu Yalah said in his “Thabaqat al-Hanabilah”, v.1, p.148, №195 that he is thiqah thabt, hafidh and precise.

حاتم بن الليث بن الحارث بن عبد الرحمن أبو الفضل الجوهري … وكان ثقة ثبتا متقنا حافظا.

And Khatib Baghdadi said the same in his “Tarikh Baghdad”, v.8, p.245, №4346
3. Muslim b. Ibrahim

مسلم بن إبراهيم الأزدي الفراهيدي بالفاء أبو عمرو البصري ثقة مأمونمكثر عمي بأخرة من صغار التاسعة مات سنة اثنتين وعشرين وهو أكبر شيخ لأبي داود ع

He is the narrator of Sahih Bukhari, Sahih Muslim and other books of Sihah-Sittah. Ibn Hajar al-Asqalani said in his “Taqrib at-Tadhib”, v.1, p.529, №6616 that he is mamoon and thiqah.
4. Abdulwarith b. Saed

عبد الوارث بن سعيد بن ذكوان التميمي مولاهم البصري التنوري أبو عبيدة الحافظ عن أيوب وأبي التياح ويحيى البكاء وعنه ابنه عبد الصمد وأبو معمر المقعد ومسدد مقرئ فصيح مفوه ثبت صالح لكنه قدري مات 18 ع

He is the narrator of Sahih Bukhari, Sahih Muslim and other books of Sihah-Sittah. Dhahabi said in his “al-Kashif”, v.1, p.673, №3510 that he is thabt, salih.
5. Saed b. Abi Aroobah

سعيد بن أبي عروبة مهران اليشكري مولاهم أبو النضر البصري ثقة حافظله تصانيف كثير التدليس واختلط وكان من أثبت الناس في قنادة من السادسة مات سنة ست وقيل سبع وخمسين.

Ibn Hajar al-Asqalani said in his “Taqrib at-Tadhib”, v.1, p.239, №2365 that he is thiqah and hafidh.
So, the hadith is sahih according to sunni standards.

0 comments:

Post a Comment

براہ مہربانی شائستہ زبان کا استعمال کریں۔ تقریبا ہر موضوع پر 'گمنام' لوگوں کے بہت سے تبصرے موجود ہیں. اس لئےتاریخ 20-3-2015 سے ہم گمنام کمینٹنگ کو بند کر رہے ہیں. اس تاریخ سے درست ای میل اکاؤنٹس کے ضریعے آپ تبصرہ کر سکتے ہیں.جن تبصروں میں لنکس ہونگے انہیں فوراً ہٹا دیا جائے گا. اس لئے آپنے تبصروں میں لنکس شامل نہ کریں.
Please use Polite Language.
As there are many comments from 'anonymous' people on every subject. So from 20-3-2015 we are disabling 'Anonymous Commenting' option. From this date only users with valid E-mail accounts can comment. All the comments with LINKs will be removed. So please don't add links to your comments.

Popular Posts (Last 30 Days)

 
  • Recent Posts

  • Mobile Version

  • Followers