بسيارى
از بزرگان اهل سنت نقل كردهاند كه خليفه دوم براى يادگرفتن سوره بقره
دوازده سال زحمت كشيده است و وقتى موفق شد، شترى را به عنوان شكرانه آن
قربان كرد.
بيهقى
در شعب الإيمان، قرطبى در تفسير خود، ابن عساكر در تاريخ مدينه دمشق، ذهبى
در تاريخ الإسلام، سيوطى در تنوير الحوالك و الدر المنثور، زرقانى در شرح
خود بر موطأ مالك، كتانى در نظام الحكومة و ... نوشتهاند:
وَأَخْبَرَنَا
أَبُو الْحُسَيْنِ بْنُ الْفَضْلِ الْقَطَّانُ، ثنا أَبُو عَلِيٍّ
مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ الْحَسَنِ الصَّوَّافُ، ثنا بِشْرُ بْنُ
مُوسَى أَبُو بِلالٍ الأَشْعَرِيُّ، ثنا مَالِكُ بْنُ أَنَسٍ، عَنْ
نَافِعٍ، عَنِ ابْنِ عُمَرَ، قَالَ: " تَعَلَّمَ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ
رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ الْبَقَرَةَ فِي اثْنَتَيْ عَشْرَةَ سَنَةً،
فَلَمَّا أَتَمَّهَا، نَحَرَ جَزُورًا "
از
عبد الله بن عمر نقل شده است كه گفت: عمر بن خطاب، دوازده سال طول كشيد تا
سوره بقره را ياد بگيرد، وقتى تمام كرد، شترى را ذبح نمود.
البيهقي،
أحمد بن الحسين بن علي بن موسي ابوبكر (متوفاي458هـ)، شعب الإيمان، ج2،
ص1954، تحقيق: محمد السعيد بسيوني زغلول، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت،
الطبعة: الأولى، 1410هـ؛
الأنصاري القرطبي، ابوعبد الله محمد بن أحمد (متوفاي671هـ)، الجامع لأحكام القرآن، ج1، ص40، ناشر: دار الشعب – القاهرة؛
ابن
عساكر الدمشقي الشافعي، أبي القاسم علي بن الحسن إبن هبة الله بن عبد
الله،(متوفاي571هـ)، تاريخ مدينة دمشق وذكر فضلها وتسمية من حلها من
الأماثل، ج44، ص286، تحقيق: محب الدين أبي سعيد عمر بن غرامة العمري، ناشر:
دار الفكر - بيروت – 1995؛
الذهبي
الشافعي، شمس الدين ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاي 748 هـ)،
تاريخ الإسلام ووفيات المشاهير والأعلام، ج3، ص267، تحقيق د. عمر عبد
السلام تدمرى، ناشر: دار الكتاب العربي - لبنان/ بيروت، الطبعة: الأولى،
1407هـ - 1987م؛
السيوطي،
جلال الدين أبو الفضل عبد الرحمن بن أبي بكر (متوفاي911هـ)، تنوير الحوالك
شرح موطأ مالك، ج1، ص162، ناشر: المكتبة التجارية الكبرى ـ مصر، 1389هـ ـ
1969م؛
السيوطي، جلال الدين أبو الفضل عبد الرحمن بن أبي بكر (متوفاي911هـ)، الدر المنثور، ج1، ص54، ناشر: دار الفكر - بيروت – 1993؛
الزرقاني،
محمد بن عبد الباقي بن يوسف (متوفاي1122هـ) شرح الزرقاني علي موطأ الإمام
مالك، ج2، ص27، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت، الطبعة: الأولى، 1411هـ؛
الكتاني،
عبد الحي بن عبد الكبير (متوفاي1383هـ)، نظام الحكومة النبوية المسمي
التراتيب الإدراية، ج2، ص280، ناشر: دار الكتاب العربي – بيروت.
بررسي سند روايت:
أَبُو الْحُسَيْنِ بْنُ الْفَضْلِ الْقَطَّانُ:
خطيب بغدادى در باره او مىنويسد:
محمد بن الحسين بن محمد بن الفضل بن يعقوب بن يوسف بن سالم أبو الحسين الأزرق القطان... كتبنا عنه وكان ثقة .
محمد بن الحسين القطان، من از او روايت نوشتهام، و ثقه بوده است.
البغدادي، ابوبكر أحمد بن علي بن ثابت الخطيب (متوفاى463هـ)، تاريخ بغداد، ج 2، ص249، رقم: 718، ناشر: دار الكتب العلمية – بيروت.
شم الدين ذهبى مىنويسد:
محمد بن الحسين بن محمد بن الفضل الأزرق . أبو الحسين القطان ، بغدادي ، ثقة مشهور.
الذهبي
الشافعي، شمس الدين ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاى 748 هـ)،
تاريخ الإسلام ووفيات المشاهير والأعلام، ج 28، ص391 ، تحقيق د. عمر عبد
السلام تدمرى، ناشر: دار الكتاب العربي - لبنان/ بيروت، الطبعة: الأولى،
1407هـ - 1987م.
أَبُو عَلِيٍّ مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ الْحَسَنِ الصَّوَّافُ:
خطيب بغدادى او را اين چنين ستوده است:
140
محمد بن أحمد بن الحسن بن إسحاق بن إبراهيم بن عبد الله أبو علي المعروف
بابن الصواف ... وكان ثقة مأمونا من أهل التحرز ما رأيت مثله في التحرز.
محمد بن احمد بن الحسن، مشهور به ابن صواف، ثقه، مورد اطمينان و اهل تقوى بود، من در تقوى همانند او را نديدم.
تاريخ بغداد ج1، ص289
بِشْرُ بْنُ مُوسَى:
بشر بن موسى . ابن صالح بن شيخ بن عميرة الامام الحافظ الثقة المعمر أبو علي الأسدي البغدادي .
قال الخطيب كان ثقة امينا عاقلا ركينا.
قال أبو بكر الخلال الفقيه كان أحمد بن حنبل يكرم بشر بن موسى وكتب له إلى الحميدي إلى مكة . وقال الدارقطني ثقة.
بشر بن موسى، پيشوا، حافظ (كسى كه يك صد هزار حديث حفظ است) داراى عمر طولانى بود.
خطيب در باره او گفته: او ثقه، امين، عاقل و استوار بود.
ابوبكر خلال فقيه گفته: احمد بن حنبل، بشر بن موسى را احترام مىكرد. دارقطنى گفته: ثقه بود.
الذهبي
الشافعي، شمس الدين ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاى 748 هـ)،
سير أعلام النبلاء، ج13، ص352 ، تحقيق : شعيب الأرناؤوط , محمد نعيم
العرقسوسي ، ناشر : مؤسسة الرسالة - بيروت ، الطبعة : التاسعة ، 1413هـ .
أَبُو بِلالٍ الأَشْعَرِيُّ:
ذهبى از او با عنوان ، امام ، محدث و يكى از علماى كوفه ياد كرده است.
أبو بلال الأشعري . الإمام المحدث أحد علماء الكوفة.
سير أعلام النبلاء ج10 ص582 .
ابن حبان، نام او را در زمره ثقات آورده است.
أبو بلال الأشعري من أهل الكوفة يروى عن قيس بن الربيع والكوفيين روى عنه أهل العراق اسمه مرداس.
التميمي
البستي، ابوحاتم محمد بن حبان بن أحمد (متوفاى354 هـ)، الثقات، ج9، ص199،
رقم: 15992، تحقيق السيد شرف الدين أحمد، ناشر: دار الفكر، الطبعة: الأولى،
1395هـ – 1975م.
مَالِكُ بْنُ أَنَسٍ:
مالك بن أنس، يكى از ائمه اربعه اهل سنت و رئيس مذهب مالكىها است، در وثاقت او هيچ ترديدى نيست؛ چنانچه ابن حجر مىگويد:
مالك
بن أنس بن مالك بن أبي عامر بن عمرو الأصبحي أبو عبد الله المدني الفقيه
إمام دار الهجرة رأس المتقنين وكبير المتثبتين حتى قال البخاري أصح
الأسانيد كلها مالك عن نافع عن بن عمر من السابعة مات سنة تسع وسبعين وكان
مولده سنة ثلاث وتسعين وقال الواقدي بلغ تسعين سنة ع .
مالك
بن أنس، فقيه و پيشواى مردم مدينه، برتر از همه افراد استوار و بزرگتر از
همه افراد مورد اعتماد بود؛ تا آن جا كه بخارى گفته: صحيحترين تمام
سندها، روايت مالك از نافع از عبد الله بن عمر است.
تقريب التهذيب ج1، ص516، رقم: 6425
نَافِعٍ:
نافع، غلام عبد الله بن عمر است، ابن حجر مىگويد كه او ثقه، استوار، فقيه و مشهور بود:
نافع أبو عبد الله المدني مولى بن عمر ثقة ثبت فقيه مشهور من الثالثة مات سنة سبع عشره ومائة أو بعد ذلك ع .
تقريب التهذيب ج1، ص559، رقم: 7086
ابْنِ عُمَرَ:
عبد الله بن عمر، صحابى.
*****
نتيجه آن كه در صحت اين روايت هيچ ترديدى نيست و ثابت مىكند كه خليفه دوم تنها براى يادگرفتن سوره بقره، دوازده سال وقت گذاشته است.
البته مشخص نيست كه اين يادگرفتن به معناي حفظ كردن آن است يا به معناي يادگرفتن خواندن متن آن.
موفق باشيد
Categories:
Persian - فارسی
0 comments:
Post a Comment
براہ مہربانی شائستہ زبان کا استعمال کریں۔ تقریبا ہر موضوع پر 'گمنام' لوگوں کے بہت سے تبصرے موجود ہیں. اس لئےتاریخ 20-3-2015 سے ہم گمنام کمینٹنگ کو بند کر رہے ہیں. اس تاریخ سے درست ای میل اکاؤنٹس کے ضریعے آپ تبصرہ کر سکتے ہیں.جن تبصروں میں لنکس ہونگے انہیں فوراً ہٹا دیا جائے گا. اس لئے آپنے تبصروں میں لنکس شامل نہ کریں.
Please use Polite Language.
As there are many comments from 'anonymous' people on every subject. So from 20-3-2015 we are disabling 'Anonymous Commenting' option. From this date only users with valid E-mail accounts can comment. All the comments with LINKs will be removed. So please don't add links to your comments.