Mungkin banyak dari saudara-saudara Ahlusunnah yang sering mendengar akan
adanya hadis yang menyatakan jaminan Rasulullah terhadap 10 sahabat baginda
untuk masuk syurga. Anehnya, hadis yang terkenal itu selain tidak diriwayatkan
oleh Imam Bukhari dan Imam Muslim, juga tidak pernah dijadikan hujah khalifah
pertama dan kedua dalam pemilihan mereka sebagai khalifah. Padahal jika hadis
Rasul itu memang benar adanya maka itu juga dapat dijadikan penguat akan sahnya
kekhalifahan mereka. Sebelum kita mengkaji dengan lebih dalam tentang hadis ini,
adalah lebih elok jika kita mengkaji hujah saudara Sunni kita tentang jaminan
syurga oleh Allah kepada para sahabat.
Saudara dari Ahlul Sunnah mengatakan bahawa Allah telah menjanjikan syurga kepada sahabat-sahabat ini, dan mengkritik sahabat ini adalah satu dosa. Manakala Syiah pula mengatakan semua orang, termasuk para sahabat akan dihakimi dan diadili oleh Allah swt di hari pembalasan dan mendapat balasan yang setimpal dengan amal perbuatan mereka di dunia, serta Rasulullah tidak menjanjikan syurga kepada mana-mana sahabat. Mana-mana mereka yang mengingkari suruhan Allah, Rasul dan Ahlul Bait baginda, haruslah kita mengasingkan diri dari mereka.
Mari kita kembali semula kepada kes kita iaitu Ashra Mubashra, bukan sahaja hadis yang sangat-sangat mencurigakan ini tidak langsung diriwayatkan dari 2 buku utama Sunni iaitu Bukhari dan Muslim, malah ia diriwayatkan di dalam Tarmizi, Abu Dawud dan Ibnu Majah dengan beberapa percanggahan.
Sebelum saya meneruskan, saya ingin bertanya kepada saudara-saudara Sunni saya tentang apa yang mereka dapat fahami dari hadis ini.
Jikalau kamu mempercayai bahawa mereka akan masuk ke syurga tanpa hisab, ini bermakna kamu mengecualikan mereka dari keadilan Allah, dan memberikan sifat maksum kepada mereka.
Jikalau kamu mempercayai mereka semua akan masuk ke dalam syurga selepas hisab, maka kamu harus mengandaikan bahawa di dalam amalan mereka, tiada amalan buruk, kerana Rasulullah telah menjanjikan syurga kepada mereka. Sekali lagi kamu memberi sifat maksum kepada mereka. Beban kini beralih kepada kamu untuk membuktikan kepada kami bahawa orang-orang ini memang maksum dan tidak melakukan sebarang dosa kepada Allah, rasulullah dan Ahlul Baitnya.
Masuk syurga setelah balasan
Jika kamu mempercayai bahawa mereka akan masuk syurga setelah di hukum berdasarkan amalan mereka, maka hadis ini menjadi sia-sia, kerana semua orang lain juga akan di adili dengan cara serupa.
Terdapat beberapa perkara yang menyebabkan hadis-hadis ini diragui. Kami mempercayai bahawa hadis ini direka dan dipalsukan bagi mengangkat kedudukan para musuh Imam Ali as, dan juga keluarga Rasulullah saaw.
Seseorang yang berfikiran waras dan rasional akan mendapati, tanpa syarat, adalah sangat tidak logik untuk seseorang yang tidak maksum, dan terdedah kepada kebarangkalian untuk membuat dosa dijanjikan syurga, dan mendapat immuniti dari api neraka. Seseorang yang terdedah kepada dosa adalah sangat tidak boleh di jangka. Jika seseorang yang tidak maksum dijanjikan syurga, maka dia akan mempunyai satu sifat kemahuan untuk melakukan dosa kerana dia menganggap semua dosa beliau tidak akan dihisab di hadapan Allah swt. Jadi adalah tidak logik bagi Rasulullah untuk menjanjikan perkara sedemikian kepada para sahabatnya.
Jika hadis ini benar, mengapa Uthman tidak menggunakan hujah ini keatas orang-orang yang menganggap halal untuk membunuh beliau? Tidak juga mana-mana para sahabat memprotes tindakan membunuh seseorang yang telah dijanjikan syurga walau sebanyak mana kejahatan dan ketidakadilan yang telah beliau lakukan. Malah, adalah haram bagi mereka untuk mendiamkan diri mereka dalam hal ini. Jelaslah bahawa hadis ini telah dipalsukan pada kemudian hari.
Selain itu, apakah yang membuatkan kamu, wahai saudaraku dari Ahlul Sunnah, yakin bahawa 10 orang ini dijanjikan syurga? Thalhah dan Zubair menentang Imam Ali dalam perang Jamal yang mengakibatkan kematian ribuan Muslim, dan ketiga mereka akan berada di dalam syurga? Sejarah telah menunjukkan bahawa sesiapa sahaja yang menentang Imam Ali semuanya berada di jalan yang salah, tidak kira sama kaum musyrikin Mekah, Yahudi Khaibar, isteri Rasulullah atau Muawiyah. Malah Rasulullah sendiri telah bersabda secara berulang-ulang, bahawa sesiapa yang menentang Imam Ali adalah munafik, atau sesiapa yang menentang Ali bererti menentang Rasulullah, yang juga bererti menentang Allah swt!!
Adakah kamu mempercayai bahawa pembunuh dan yang dibunuh keduanya akan berada di dalam syurga, walaupun mereka semasa hidupnya, melancarkan perang antara satu sama lain, yang turut mengorbankan diri mereka bersama ribuan lagi Muslim lain?
Jika hadis ini benar, maka ia adalah wahyu untuk Rasulullah, kerana setiap perkataan yang keluar dari mulut Rasulullah adalah wahyu(53:3-4), dan sekaligus bermakna bahawa Allah swt telah mengetahui apa yang bakal dilakukan oleh mereka, dan redha dengan tindakan mereka. Tetapi akal kami yang sentiasa mendasarkan kepada pemikiran logika, gagal untuk memahami bagaimana Allah swt redha dengan tindakan mereka yang memanggil Rasulullah nyanyuk, yang menafikan hak anak baginda, membuat bid’ah di dalam agama dll.
Namun, ternyata hadis itu memiliki ‘tanda tanya besar’ yang mengakibatkan kita meragukan kebenarannya. Hadis itu memiliki dua sandaran (sanad) yang kedua-duanya tidak dapat dipercaya.
Sunni mengatakan di antara ciri-ciri ashra mubashra ialah:
Allah swt tidak menjanjikan 10 orang ini syurga, Dia menjanjikan kepada semuanya seperti di dalam ayat
Allahumma Solli ‘ala Muhammad wa aali Muhammad.
http://www26.brinkster.com/sdolshah1/amtbcmalay.html
Saudara Sunni membaca ayat Quran berikut bagi menyokong hujah
mereka atas adanya khabar gembira dari Allah ke atas para sahabat.
“Tiadalah sama di antara kamu orang yang menafkahkan(hartanya) dan berperang sebelum penaklukan kota(Makkah dengan orang yang lainnya). Mereka itu lebih besar darjatnya dari orang yang menafkahkan hartanya dan berperang setelah penaklukan. Tetapi masing-masingnya itu Allah telah menjanjikan pahala yang baik baginya. Allah mengetahui apa-apa yang kamu kerjakan.” (57:10)
Mereka mengatakan melalui ayat ini, Allah telah, secara umumnya, menjanjikan syurga kepada para sahabat. Walaubagaimanapun, terdapat satu lagi kumpulan para sahabat yang lebih istimewa, kerana diberikan berita gembira ini dari mulut Rasulullah saaw sendiri. Mereka inilah yang digelar Ashara Mubashara bil Jannah. 10 yang dijamin syurga.
(http://www.lastprophet.info/en/the-ashara-mubashara-the-ten-companions-promised-/companions-given-the-good-tidings-of-paradise-ashara-mubashara.html)
Walaubagaimanapun, membuat kesimpulan dengan hanya mendasarkan kepada ayat yang
umum, jelas hanya boleh dilakukan oleh orang yang tidak pernah membaca atau
merenungi ayat-ayat quran yang ditujukan oleh Allah kepada para sahabat dalam
artikel saya sebelum ini. Contohnya :“Tiadalah sama di antara kamu orang yang menafkahkan(hartanya) dan berperang sebelum penaklukan kota(Makkah dengan orang yang lainnya). Mereka itu lebih besar darjatnya dari orang yang menafkahkan hartanya dan berperang setelah penaklukan. Tetapi masing-masingnya itu Allah telah menjanjikan pahala yang baik baginya. Allah mengetahui apa-apa yang kamu kerjakan.” (57:10)
Mereka mengatakan melalui ayat ini, Allah telah, secara umumnya, menjanjikan syurga kepada para sahabat. Walaubagaimanapun, terdapat satu lagi kumpulan para sahabat yang lebih istimewa, kerana diberikan berita gembira ini dari mulut Rasulullah saaw sendiri. Mereka inilah yang digelar Ashara Mubashara bil Jannah. 10 yang dijamin syurga.
(http://www.lastprophet.info/en/the-ashara-mubashara-the-ten-companions-promised-/companions-given-the-good-tidings-of-paradise-ashara-mubashara.html)
“Muhammad itu tidak lebih dari seorang Rasul,
seperti Rasul-rasul sebelumnya. Jika Rasul itu mati atau terbunuh, adakah kamu
akan kembali menjadi kafir? …..Tetapi Allah akan memberi ganjaran kepada mereka
yang berterima kasih.
(3:144)
Ayat ini menyebut, Allah akan
memberi ganjaran kepada orang-orang yang bersyukur, yang juga
membawa maksud orang-orang yang mematuhi segala suruhan Rasulullah saaw, taat
dan dedikasi pada ajaran dan suruhan baginda. Mereka yang menafkahkan harta
serta berperang di jalan Allah sudah semestinya adalah dari kumpulan orang-orang
yang berterima kasih ini. Oleh itu, selama mana seseorang sahabat itu hidup
dalam keadaan ini dan mati dalam keadaan yang serupa, maka sudah pasti, berita
gembira Allah untuknya. Walaubagaimanapun, jika dia kemudiannya memusnahkan
segala kebaikan yang pernah di buatnya, maka, perkara yang serupa tidak boleh
dikatakan padanya.(3:144)
“Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu
meninggikan suara mu lebih dari suara nabi..kerana takut akan menghapuskan
amalan sedang kamu tiada sedar”
(49:2)
Barangsiapa yang kebaikannya
masih berada di dalam diri, maka dia akan selamat. Allah swt akan menghakimi dan
mengadili semua mengikut amal yang baik atau buruk yang telah dilakukan semasa
di dunia, oleh itu dengan mengatakan semua para sahabat dijanjikan syurga telah
melakukan satu ketidakadilan pada Al Quran sendiri.(49:2)
Saudara dari Ahlul Sunnah mengatakan bahawa Allah telah menjanjikan syurga kepada sahabat-sahabat ini, dan mengkritik sahabat ini adalah satu dosa. Manakala Syiah pula mengatakan semua orang, termasuk para sahabat akan dihakimi dan diadili oleh Allah swt di hari pembalasan dan mendapat balasan yang setimpal dengan amal perbuatan mereka di dunia, serta Rasulullah tidak menjanjikan syurga kepada mana-mana sahabat. Mana-mana mereka yang mengingkari suruhan Allah, Rasul dan Ahlul Bait baginda, haruslah kita mengasingkan diri dari mereka.
Mari kita kembali semula kepada kes kita iaitu Ashra Mubashra, bukan sahaja hadis yang sangat-sangat mencurigakan ini tidak langsung diriwayatkan dari 2 buku utama Sunni iaitu Bukhari dan Muslim, malah ia diriwayatkan di dalam Tarmizi, Abu Dawud dan Ibnu Majah dengan beberapa percanggahan.
Said bin Zaid berkata: Aku bersaksi, aku mendengar Rasulullah
bersabda: 10 orang berada di dalam syurga: Nabi di dalam syurga,
Abu Bakr di dalam syurga, Thalhah di dalam syurga, Umar berada di dalam syurga,
Uthman berada di dalam syurga, Saad bin Malik berada di dalam
syurga, dan Abdul Rahman berada di dalam syurga. Kalau kamu mahu aku akan
khabarkan yang ke sepuluh? Mereka menjawab: “siapakah dia?”. Baginda menjawab:
“Said bin Zaid.”
Sunan Abu Dawud
Sunan Abu Dawud
Abdul Rahman Bin
Auf berkata: Nabi bersabda: Abu Bakr di dalam syurga, Umar di dalam syurga,
Uthman di dalam syurga, Ali di dalam syurga, Thalhah di dalam syurga, Zubair di
dalam syurga, Abdul Rahman di dalam syurga, Saad bin Abi Waqas di dalam syurga,
Said bin Zaid di dalam syurga dan Abu Ubaidah di dalam syurga.
Al Tarmizi, Hadis 3747
Al Tarmizi, Hadis 3747
Said Bin
Zaid berkata, 10 orang berada di dalam syurga, Abu Bakr, Umar, Uthman, Ali, Al
Zubair, Thalhah, Abu Ubaidah, AbdulRahman dan Saad Abi Waqas. Mereka bertanya,
siapa yang ke sepuluh? Dia menjawab: Kamu bersumpah atas nama Allah, Abu Al
Anwar berada di dalam syurga.” Tarmizi memberi komentar bahawa Abu Al Anwar
ialah Said bin Zaid.
Dari pada hadis-hadis di atas dapatlah disimpulkan bahawa
10 yang dijanjikan syurga oleh Rasulullah itu ialah:- Prophet Muhammad (SAW)
- Abu Bakr
- Umer
- Uthman
- Ali ibn Abu Talib
- Talha
- Zubair bin al-Awwam
- Saad bin Abi Waqas
- Saeed bin Zaid
- Abdul Rahman ibn Awf
- Saad bin Malik
- Abu `Ubaida bin al-Jarrah
- Mereka bersusah payah untuk menghadkan bilangan hanya kepada sepuluh orang, kadang kala mereka meletakkan Saad ibn Abi Waqas, dan kadangkala mereka meletakkan Saad ibn Malik.
- Versi hadis yang pertama tidak meletakkan Ali dan juga Abu Ubaidah, tidak lupa juga pada Rasulullah yang tidak tersenarai di dalamnya.
- Hadis yang pertama dan ketiga jelas ialah hadis yang serupa, dari orang yang sama, tetapi seorang disingkirkan dan seorang lagi di tambah dan hanya 7 orang sahaja yang diriwayatkan di dalam Abu Daud.
- Menyenaraikan Nabi di dalam kumpulan ini membuktikan pemalsuan hadis ini, adakah logik apabila sahabat-sahabat baginda masuk syurga tetapi dirinya ditinggalkan? Baginda tidak perlu menjelaskan hal ini kerana ia sudah termaktub.
- Kedua-dua perawi ini menceritakan hadis tentang diri mereka sendiri. Keduanya menyenaraikan diri mereka sebagai antara yang di janjikan syurga. Mengikut Islam, apabila seseorang itu memuji orang lain dengan memuji diri sendiri, maka ia tidak akan di endahkan. Juga apabila seseorang itu memberi kesaksian untuk orang lain walhal dalam masa yang sama, mendapat faedah darinya, kesaksiannya akan ditolak.
- Sejarah menunjukkan kebanyakan dari 10 orang yang dijamin syurga ini, tidak layak mendapat ganjaran sebesar ini, sementara dalam masa yang sama, menyingkirkan ramai lagi para sahabat yang alim, dan tetap pada pendirian mereka sehingga mereka meninggal dunia. Bukhari sendiri langsung tidak meletakkan ruangan khas untuk kemuliaan Abdul Rahman Ibn Awf dan Saad ibn Zaid, sedangkan dia meletakkan kemuliaan untuk Muawiyah, dan 1 hadis untuk Khalid ibn Al Walid.
- Secara faktanya, Saad bin Malik langsung tidak di kategorikan sebagai 10 sahabat yang paling di hormati Sunni.
Sebelum saya meneruskan, saya ingin bertanya kepada saudara-saudara Sunni saya tentang apa yang mereka dapat fahami dari hadis ini.
- Orang-orang ini akan masuk syurga setelah dihisab amal mereka, atau secara ringkas, segala amal mereka sehingga mereka mati mendapat keredhaan Illahi.
- Orang-orang ini akan masuk syurga tanpa dihisab segala amal mereka, atau secara ringkasnya, tidak kira apa amalan dan pengkhiatan yang telah mereka lakukan, Allah swt akan membenarkan mereka ke dalam syurga.
- Orang-orang ini akan masuk ke syurga setelah menjalani hukuman atas dosa mereka di dunia(jika ada).
Jikalau kamu mempercayai bahawa mereka akan masuk ke syurga tanpa hisab, ini bermakna kamu mengecualikan mereka dari keadilan Allah, dan memberikan sifat maksum kepada mereka.
“Kami letakkan neraca yang adil pada hari kiamat, maka tiadalah
teraniaya seseorang sedikit pun. Jika usahanya seberat biji sawi, niscaya kami
hadirkan juga. Cukuplah Kami memperhitungkannya.”
(21:47)
(21:47)
“Allah menciptkan langit dan bumi
dengan kebenaran dan supaya dibalas tiap-tiap orang menurut usahanya
masing-masing, sedang mereka itu tidak teraniaya.”
(45:22)
Masuk syurga selepas hisab(45:22)
Jikalau kamu mempercayai mereka semua akan masuk ke dalam syurga selepas hisab, maka kamu harus mengandaikan bahawa di dalam amalan mereka, tiada amalan buruk, kerana Rasulullah telah menjanjikan syurga kepada mereka. Sekali lagi kamu memberi sifat maksum kepada mereka. Beban kini beralih kepada kamu untuk membuktikan kepada kami bahawa orang-orang ini memang maksum dan tidak melakukan sebarang dosa kepada Allah, rasulullah dan Ahlul Baitnya.
Masuk syurga setelah balasan
Jika kamu mempercayai bahawa mereka akan masuk syurga setelah di hukum berdasarkan amalan mereka, maka hadis ini menjadi sia-sia, kerana semua orang lain juga akan di adili dengan cara serupa.
Terdapat beberapa perkara yang menyebabkan hadis-hadis ini diragui. Kami mempercayai bahawa hadis ini direka dan dipalsukan bagi mengangkat kedudukan para musuh Imam Ali as, dan juga keluarga Rasulullah saaw.
Seseorang yang berfikiran waras dan rasional akan mendapati, tanpa syarat, adalah sangat tidak logik untuk seseorang yang tidak maksum, dan terdedah kepada kebarangkalian untuk membuat dosa dijanjikan syurga, dan mendapat immuniti dari api neraka. Seseorang yang terdedah kepada dosa adalah sangat tidak boleh di jangka. Jika seseorang yang tidak maksum dijanjikan syurga, maka dia akan mempunyai satu sifat kemahuan untuk melakukan dosa kerana dia menganggap semua dosa beliau tidak akan dihisab di hadapan Allah swt. Jadi adalah tidak logik bagi Rasulullah untuk menjanjikan perkara sedemikian kepada para sahabatnya.
Jika hadis ini benar, mengapa Uthman tidak menggunakan hujah ini keatas orang-orang yang menganggap halal untuk membunuh beliau? Tidak juga mana-mana para sahabat memprotes tindakan membunuh seseorang yang telah dijanjikan syurga walau sebanyak mana kejahatan dan ketidakadilan yang telah beliau lakukan. Malah, adalah haram bagi mereka untuk mendiamkan diri mereka dalam hal ini. Jelaslah bahawa hadis ini telah dipalsukan pada kemudian hari.
Selain itu, apakah yang membuatkan kamu, wahai saudaraku dari Ahlul Sunnah, yakin bahawa 10 orang ini dijanjikan syurga? Thalhah dan Zubair menentang Imam Ali dalam perang Jamal yang mengakibatkan kematian ribuan Muslim, dan ketiga mereka akan berada di dalam syurga? Sejarah telah menunjukkan bahawa sesiapa sahaja yang menentang Imam Ali semuanya berada di jalan yang salah, tidak kira sama kaum musyrikin Mekah, Yahudi Khaibar, isteri Rasulullah atau Muawiyah. Malah Rasulullah sendiri telah bersabda secara berulang-ulang, bahawa sesiapa yang menentang Imam Ali adalah munafik, atau sesiapa yang menentang Ali bererti menentang Rasulullah, yang juga bererti menentang Allah swt!!
Adakah kamu mempercayai bahawa pembunuh dan yang dibunuh keduanya akan berada di dalam syurga, walaupun mereka semasa hidupnya, melancarkan perang antara satu sama lain, yang turut mengorbankan diri mereka bersama ribuan lagi Muslim lain?
Jika hadis ini benar, maka ia adalah wahyu untuk Rasulullah, kerana setiap perkataan yang keluar dari mulut Rasulullah adalah wahyu(53:3-4), dan sekaligus bermakna bahawa Allah swt telah mengetahui apa yang bakal dilakukan oleh mereka, dan redha dengan tindakan mereka. Tetapi akal kami yang sentiasa mendasarkan kepada pemikiran logika, gagal untuk memahami bagaimana Allah swt redha dengan tindakan mereka yang memanggil Rasulullah nyanyuk, yang menafikan hak anak baginda, membuat bid’ah di dalam agama dll.
Namun, ternyata hadis itu memiliki ‘tanda tanya besar’ yang mengakibatkan kita meragukan kebenarannya. Hadis itu memiliki dua sandaran (sanad) yang kedua-duanya tidak dapat dipercaya.
Sanad pertama hadis itu kembali kepada peribadi yang bernama
Humaid bin Abdurrahman bin Auf, di mana kononnya Umaid menukilkan hadis tersebut
dari ayahnya sendiri, Abdurrahman. Padahal sewaktu ayahnya meninggal, Humaid
masih berusia kanak-kanak, 10 tahun.
(Tahdzib at-Tahdzib 3/40)
(Tahdzib at-Tahdzib 3/40)
Sanad kedua kembali kepada peribadi Abdullah bin Dzalim dimana keperibadiannya
sangat ditentang oleh para ulama ilmu hadis Ahlusunnah sendiri, seperti:
Bukhari, Ibnu ‘Adi, Aqili dan selainnya.
(Tahdzib at-Tahdzib 5/236, adz-Dzu’afaa’ al-Kabir 2/267, al-Kamil fi adz-Dzu’afaa’ 4/223)
Jika hadis itu
tidak dapat di sahihkan maka masihkah kita akan menggembar-gemburkan keutamaan
10 sahabat itu sebagai “yang mendapat jaminan masuk sorga” (‘asyrah
mubassyariin bil jannah) oleh Allah melalui lisan suci Rasulullah? Pada
zaman siapakah dan atas perintah siapakah hadis itu dibuat? Silahkan teliti
kembali untuk membuka hakikat pemalsuan hadis atas nama Rasulullah itu…!(Tahdzib at-Tahdzib 5/236, adz-Dzu’afaa’ al-Kabir 2/267, al-Kamil fi adz-Dzu’afaa’ 4/223)
Sunni mengatakan di antara ciri-ciri ashra mubashra ialah:
- Menjadi antara muslim yang terawal
- Berjasa besar kepada Rasulullah dan perjuangan Islam
- Berhijrah
- Menyertai Perang Badar
- Baiyah pada Nabi di Hudaibiyah
Allah swt tidak menjanjikan 10 orang ini syurga, Dia menjanjikan kepada semuanya seperti di dalam ayat
“Sesiapa yang mengerjakan sesuatu perbuatan jahat maka
ia tidak dibalas melainkan dengan kejahatan yang sebanding dengannya; dan
sesiapa yang mengerjakan amal soleh – dari lelaki atau perempuan – sedang ia
beriman, maka mereka itu akan masuk Syurga; mereka beroleh rezeki di dalam
Syurga itu dengan tidak dihitung.
(40:40)
Jikalau kita mengikuti syarat
seperti di dalam ayat ini, Allah swt pasti mengapul janjinya. Wallahu’alam(40:40)
Allahumma Solli ‘ala Muhammad wa aali Muhammad.
http://www26.brinkster.com/sdolshah1/amtbcmalay.html
Categories:
Malay - Melayu
0 comments:
Post a Comment
براہ مہربانی شائستہ زبان کا استعمال کریں۔ تقریبا ہر موضوع پر 'گمنام' لوگوں کے بہت سے تبصرے موجود ہیں. اس لئےتاریخ 20-3-2015 سے ہم گمنام کمینٹنگ کو بند کر رہے ہیں. اس تاریخ سے درست ای میل اکاؤنٹس کے ضریعے آپ تبصرہ کر سکتے ہیں.جن تبصروں میں لنکس ہونگے انہیں فوراً ہٹا دیا جائے گا. اس لئے آپنے تبصروں میں لنکس شامل نہ کریں.
Please use Polite Language.
As there are many comments from 'anonymous' people on every subject. So from 20-3-2015 we are disabling 'Anonymous Commenting' option. From this date only users with valid E-mail accounts can comment. All the comments with LINKs will be removed. So please don't add links to your comments.